МАТЕМАТИЧНА ГАЛУЗЬ
МАТЕМАТИКА
Пояснювальна записка
Метою навчання математики
є різнобічний розвиток особистості дитини та її світоглядних орієнтацій
засобами математичної діяльності, формування математичної й інших ключових
компетентностей, необхідних їй для життя та продовження навчання.
Досягнення
поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
- формування
в учнів розуміння ролі математики в пізнанні явищ і закономірностей
навколишнього світу;
- формування
у дітей досвіду використання математичних знань та способів дій для
розв’язування навчальних і практичних задач;
- розвиток
математичного мовлення учнів, необхідного для опису математичних фактів, відношень і закономірностей;
- формування
в учнів здатності міркувати логічно, оцінювати коректність і достатність даних
для розв’язування навчальних і практичних задач.
Реалізація
мети і завдань початкового курсу математики здійснюється за такими змістовими лініями: «Числа, дії з
числами. Величини», «Геометричні фігури», «Вирази, рівності, нерівності»,
«Робота з даними», «Математичні задачі і дослідження».
Змістова
лінія «Числа, дії з числами. Величини»
охоплює вивчення у 1 – 4 класах питань нумерації цілих невід’ємних чисел у
межах мільйона; формування навичок виконання арифметичних дій додавання і
віднімання, множення і ділення; ознайомлення на практичній основі зі звичайними
дробами; вимірювання величин; оперування величинами.
Змістова
лінія «Вирази, рівності, нерівності» спрямована
на формування в учнів уявлень про математичні вирази – числові та зі змінною;
рівності і рівняння; числові нерівності та нерівності зі змінною; про
залежність результату арифметичної дії від зміни одного з її компонентів. Ця
змістова лінія є пропедевтичною до вивчення алгебраїчного матеріалу.
Змістова
лінія «Геометричні фігури» націлена
на розвиток в учнів просторових уявлень; формування здатності розрізняти
геометричні фігури за їх істотними ознаками; формування практичних умінь
будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за
допомогою простих креслярських інструментів. Ця змістова лінія має
пропедевтичний характер.
Змістова
лінія «Робота з даними» передбачає
ознайомлення учнів на практичному рівні з найпростішими способами виділення і
впорядкування даних за певною ознакою.
Змістова
лінія «Математичні задачі і дослідження»
спрямована на формування в учнів здатності розпізнавати практичні проблеми, що
розв’язуються із застосуванням математичних методів, на матеріалі сюжетних, геометричних і практичних задач, а також у
процесі виконання найпростіших навчальних досліджень.
До програми
кожного класу подано орієнтовний перелік
додаткових тем для розширеного вивчення курсу. Додаткові теми не є
обов’язковими для вивчення. Учитель може обрати окремі теми із пропонованих або
дібрати теми самостійно з огляду на методичну доцільність та пізнавальні
потреби учнів. Результати вивчення додаткових тем не підлягають оцінюванню.
Досвід
математичної діяльності застосовується у вивченні інших предметів (освітніх
галузей) шляхом використання учнями математичних методів чи інших засобів для
пізнання дійсності; організації та виконання міжпредметних навчальних проектів,
міні-досліджень тощо.
1 клас
Очікувані результати навчання
здобувачів освіти
|
Зміст навчання
|
Числа, дії з числами. Величини
|
|
відтворює послідовність чисел у межах сотні;
читає і записує
числа,
утворює числа різними способами;
визначає десятки й одиниці у складі двоцифрового числа;
порівнює числа різними способами;
виконує додавання та віднімання на основі нумерації чисел;
розуміє сутність арифметичних дій додавання і віднімання;
прогнозує результат додавання та віднімання;
володіє навичками додавання і віднімання одноцифрових чисел у
межах 10;
використовує у мовленні назви компонентів та результатів
арифметичних дій додавання і віднімання;
коментує виконання обчислень;
знаходить число, яке на кілька одиниць більше (менше) за
дане;
розуміє сутність різницевого порівняння чисел;
знаходить, на скільки одне число більше або менше за
інше;
користується в обчисленнях переставним законом додавання;
встановлює взаємозв’язок між діями додавання і віднімання, використовує його під час обчислень;
визначає невідомий
компонент дії додавання і знаходить
його значення;
вимірює і порівнює
величини: довжину, масу, місткість;
використовує короткі позначення величин (сантиметр – см,
дециметр – дм, метр – м); маси (кілограм – кг); місткості (літр – л); часу
(година – год, доба, тиждень);
додає і
віднімає іменовані числа, подані в одних одиницях величини;
користується інструментами й допоміжними засобами для вимірювання
величин;
користується годинником (у межах цілих годин) і календарем для
відстеження подій у своєму житті, спостережень у природі тощо;
оперує грошима в уявному (ігровому) процесі купівлі-продажу, використовує їх короткі
позначення (гривня – грн, копійка –
к.)
|
Числа 1 – 10. Число 0.
Десяток.
Числа 11 – 100.
Арифметичні дії додавання і віднімання.
Додавання і віднімання чисел у межах 10.
Назви компонентів та результатів додавання і
віднімання.
Збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць.
Різницеве порівняння.
Переставний закон додавання.
Взаємозв’язок між додаванням і відніманням.
Знаходження невідомого доданка.
Величини: довжина, маса, місткість, час.
Гроші
|
Вирази, рівності, нерівності
|
|
читає і записує
математичні вирази: сума і різниця;
обчислює значення виразів на 1 – 2 дії;
встановлює відношення рівності й нерівності між числами й
числовими виразами
|
Сума. Різниця.
Вирази на 1 – 2 дії.
Числові рівності і нерівності.
|
Геометричні фігури
|
|
розпізнає геометричні фігури за істотними ознаками;
співвідносить реальні об’єкти з моделями та зображеннями
геометричних фігур;
моделює геометричні фігури;
вимірює довжину відрізка;
креслить відрізки заданої довжини
|
Трикутник,
чотирикутник, квадрат, круг. Точка, пряма, промінь, відрізок, ламана.
Куб, куля, циліндр, конус, піраміда.
|
Математичні задачі і дослідження
|
|
розв’язує прості сюжетні задачі, які є моделями реальних
ситуацій;
створює допоміжну модель задачі різними способами;
оцінює з допомогою вчителя правильність розв’язання задачі;
складає прості сюжетні задачі;
виконує елементарні дослідження математичних закономірностей з
допомогою вчителя
|
Прості сюжетні, в тому числі
компетентнісно-зорієнтовані задачі.
Навчальні дослідження
|
Робота з даними
|
|
читає дані, вміщені на схематичному рисунку, в таблиці;
вносить дані до схем;
користується даними під час розв’язування практично зорієнтованих
задач і в практичних ситуаціях.
|
Виділення і впорядкування даних за певною ознакою.
|
Додаткові теми:
Ознаки і властивості об’єктів. Спільні та відмінні
ознаки, істотні ознаки. Об’єднання об’єктів у групу за спільною ознакою
(узагальнення). Розбиття групи об’єктів на підгрупи за спільною ознакою
(класифікація).
Додавання і віднімання двоцифрових чисел без переходу
через розряд.
Заміна більших одиниць величини меншими. Заміна менших
одиниць величини більшими.
Використовує співвідношення між одиницями величини при
виконанні математичних та практичних завдань.
Істинні та хибні (правильні і неправильні)
висловлювання.
Симетрія в геометричних фігурах.
Коло.
Моделювання змісту завдань за допомогою рисунків,
графів, таблиць.
Прості задачі на знаходження невідомого зменшуваного,
від’ємника.
Задачі на знаходження суми трьох доданків.
Задачі з логічним навантаженням.
Лінійні діаграми, таблиці.
|
Комментарии
Отправить комментарий